Zadania pedagoga i psychologa szkolnego
„Działanie nie zawsze przynosi szczęście,
ale nie ma szczęścia bez działania.”
Benjamin Disraeli
Do zadań pedagoga należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
- określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno –pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktyki w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i wychowawców;
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- prowadzenie warsztatów dla rodziców oraz udzielanie im indywidualnych porad w zakresie wychowania.
- wspomaganie i pomoc nauczycielom w realizacji programu wychowawczego i profilaktyki;
- udział w opracowywaniu programów profilaktycznych;
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Do zadań psychologa należy:
- przeprowadzanie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka, określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec ucznia, rodziców i nauczycieli;
- organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;
- konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych z uczniami, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;
- opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości sytuacji podopiecznych uczniów, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych instytucji
- wspieranie wychowawców klas w działaniach wynikających z programów wychowawczego i profilaktyki;
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.